Fotoutstillingen «Tiden det tar» åpnet i Galler My på lørdag. Kjetil Karlsen billedverden utfordrer til både dialog og stille ettertanke.
Bildene som kan oppleves på utstillingen har vært vist på gallerier her hjemme og i flere andre land, blant annet Frankrike og Italia. Bildene hans har også blitt benyttet som cover-kunst på unike album, eksempelvis hos gitaristen og progrockeren Bjørn Riis. At bildene hans ble allment kjent, kom til ved en tilfeldighet ved at en venn la dem ut på nett uten Kjetil Karlsens viten. For eksponering, salg og distribusjon var aldri en motivasjon. Men med tida har mange fått øynene opp for Kjetil Karlsens særegne univers.
Kvikkfiks finnes ikke
Kjetil Karlsen (50) fra Beisfjord har jobbet over 20 år som terapeut og har kjent på kravet om at ting skal skje fort. De negative konsekvensene av tidspress og hastverk tar han et oppgjør med – privat, profesjonelt og som utøvende billedkunstner.
Spesielt er han opptatt av at det i hans yrke konstant kriges om tida, at det ligger en eksplisitt forventning om at alt skal gå fort. I kontrast til denne forventningen står Karlsens erfaring og visshet om det ikke finnes noen kvikkfiks, spesielt i arbeidet med å hele mennesket. Og at vi historisk sett har forsøkt nettopp det, men ender gjerne opp med å bruke dobbelt så lang tid.
Formidler følelser
Beisfjordingen er tilnærmet autodidakt som fotograf, men har hatt med seg interessen og lidenskapen siden han som ganske liten fikk et kamera av sin bestemor. Han ble tidlig opptatt av verden rundt seg, og spesielt naturen. Et mål og en drivkraft med den fotografiske virksomheten har vært å formidle følelser, de følelser vi mennesker bærer på enten de er av det gode eller det mindre bra slaget. Inspirasjonen har vært levd liv, møter med mennesker, litteratur og musikk.
Fysiske filtre
Karlsens sterke bilder, noen med nesten dystopiske scenarioer, er både vakre og konfronterende på samme tid. Alle bildene er tatt med naturlig lys og i hvert bilde er det med elementer fra det stedet bildet er tatt. Det mest åpenbare er å finne i bildet av Stetinden som er tatt gjennom et «filter» Karlsen fant på stedet; en iskrystall. Det kan også være en fuglefjær som føres foran objektivet når bildet blir tatt. Alle bildene har en form for et fysisk filter fra stedet der bildet er tatt.
Krever tid
De 28 bildene som utgjør utstillingen «Tiden det tar» er kuratert ved et galleri i Mandal, men er nå å se her i Narvik de neste to ukene. Utstillingen er ikke nødvendigvis noen livsbejaende og fargerik opplevelse, men den utforsker dog det lekne og eksperimentelle ved fotografiet. Det viktigste er likevel at det er lag på lag av historier i bildene. Det er ikke bilder man stirrer på en stund for deretter å kremte fram et «hm!». De mange detaljene i bildene krever at man bruker tid til observasjon og deteksjon.